Wednesday 20 February 2013

Tak kenal maka tak cinta..!


Assalammualaikum.

Taraaa..! Entry baru semoga mendapat manfaat..!!


Pertama kali mari kita sama-sama ucapkan Alhamdulillah bersyukur ke hadrat ilahi kerana kita masih dapat bernafas sehingga ke hari ini dengan kuasa Allah s.w.t. tanpaNya maka kita bukan siapa-siapa. Kali ini nur menulis mengenai cinta. Ya cinta! Perkataan yang tak  pernah lekang dari mulut. Perkataan yang tak pernah terlepas didengar oleh halwa telinga. Perkara yang selalu menjadi tarikan dan topik paling hangat dan menyengat. *Menyengat la sangat kan mengarut saja. Cinta itu adalah anugerah daripada Allah yang patut kita fahami sebaik mungkin. Tapi kali nur bukan nak menghuraikan maksud cinta atau sewaktu dengannya. Kisah cinta-cintun yang dilarang dari sisi agama memang sudah di tapis sebelum dimuatnaik kan di dalam blog ini. Kali ini nur nak berbicara mengenai tak kenal maka tak cinta, bukanlah antara percintaan kaum Adam dan Hawa, bukan sama sekali. Tak kenal maka tak cinta yang ingin nur sampaikan adalah mengenai idola umat islam dan idola nur sendiri siapa lagi kalau bukan Nabi Muhammad s.a.w. Bersyukur tak terhingga kerana menjadi menjadi salah seorang umat Nabi Muhammad s.a.w. kerana hal ini adalah merupakan sebesar-besar nikmat yang wajib disyukuri oleh setiap umat Nabi Muhammad s.a.w. Kenapa kali nye nur menaip mengenai topik tak kenal maka tak cinta dan dikaitkan dengan Nabi Muhammad s.a.w. kerana mungkin keberangkalian ada yang sudah membaca mengenai perihal hidup Nabi dan apa yang di lalui oleh Nabi. Tapi nur ingin berkongsi dengan kawan-kawan semua sedikit mengenai apa yang pernah terjadi di dalam hidup Nabi Muhammad s.a.w.


Kisah 1.( Rasulullah s.a.w. dengan pengemis buta.)

Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap harinya selalu berkata kepada setiap orang yangmendekatinya, “Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya maka kalian akan dipengaruhinya”. Namun, setiap pagi Nabi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan makanan, dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang menyuapinya itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari sampai beliau wafat.Setelah wafatnya Rasulullah SAW praktis tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.
Suatu hari sahabat terdekat Rasulullah SAW yakni Abubakar RA berkunjung ke rumah anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak bukan merupakan istri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu,“Anakku, adakah kebiasaan kekasihku yang belum aku kerjakan?”
Aisyah RA menjawab, “Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja”
“Apakah Itu?” tanya Abubakar RA.
“Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi keujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang ada di sana” kata Aisyah RA.
Keesokan harinya Abubakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikan kepada pengemis itu. Abubakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan itu kepadanya. Ketika Abubakar RA mulai menyuapinya,
si pengemis marah sambil menghardik, “Siapakah kamu ?”
Abubakar RA menjawab, “Aku orang yang biasa.”
“Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku” bantah si pengemis buta itu. “Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut setelah itu ia berikan padaku” pengemis itu melanjutkan perkataannya.
Abubakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, “Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu.Aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW”.
Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abubakar RA, dan kemudian berkata,“Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa
makanan setiap pagi, ia begitu mulia…”
Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abubakar RA saat itu juga dan sejak hari itu menjadi muslim.
Kisah 2.( Rasulullah s.a.wl. dengan wanita tua.)

Seorang wanita tua selalu menyakiti Baginda dengan meletakkan duri, najis dan lain-lain halangan di jalan yang selalu dilalui oleh Rasulullah SAW. Namun Rasulullah SAW tidak bertindak balas, Bagindai SAW sentiasa bersabar.,.
Suatu hari ketika berjalan, Rasulullah melihat bahwa wanita tua yang suka menyakiti baginda Rasulullah tidak ada di tempat biasanya. Di tempat yang biasa baginda lalui selalu saja wanita itu menaburkan duri dan najis. Baginda Rasulullah kemudian bertanya kepada orang perihal wanita tua itu. Ternyata wanita tua itu telah jatuh sakit. Tiada seorang pun menziarahinya Lalu baginda Rasulullah datang menziarahinya. Dibawanya hadiah.

Akhirnya apabila wanita tua itu sakit, Rasulullah SAW menziarahi dan merawati menunjukkan kasih sayang terhadapnya.Ketika berjumpa Rasulullah, wanita tua itu menyangka bahwa Rasulullah akan balas dendam dengannya. Wanita tua itu berkata, " Wahai Muhammad (dia memanggil Rasulullah dengan Muhammad saja), engkau hendak membalas dendam kepadaku ya! Mentang-mentang aku sakit?"

Baginda Rasulullah menjawab, " Tidak, saya dengar Ibu sedang sakit, saya datang untuk ziarah. Ini ada hadiah untuk Ibu".

Maka menangislah wanita tua itu dan berkata, " Baru aku tahu bahwa orang yang paling aku tentang itu adalah orang yang paling baik."
Dengan keperibadian mulia yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW,lalu terbukalah pintu hidayah lantas wanita tua tersebut memeluk Islam di tangan Baginda .

Dah habis baca kan..! Bagaimana hebat betul aura Nabi Muhammad kerana sikapnya,,kasih sayangnya,,hati nya yang lembut,,penyanyangnya,,sikap pemaafnya dan banyak lagi sifat Rasulullah s.a.w. yang mampu meluluhkan hati sesiapa sahaja meskipun orang itu sangat membenci Nabi. Apa yang mampu nur ucapkan SubhanAllah,,, hebat..!! Jadi kita tak boleh sewenang-wenangnya membenci seseorang itu kerana kalau tak kenal maka tak cinta. Setiap orang Allah jadikan mempunyai kelebihan masing-masing.

Sekian untuk post kali nye. Maaf juga kerana agak lama membiarkan laman ini menjadi sawang dengan tidak mengupdate kan perkara-perkara baru. Apabila kemalasan melanda begitu lah jadinya semua perkara malas.
Apa yang baik itu datangnya daripada Allah dan apa yang buruk itu datangnya dari dalam diri nur sendiri. Semoga menerima kekurangan yang terdapat dalam blog ini. 
Assalammualaikum. Maasalamah.





No comments: